Sposób na działania biznesowe – sklep online

Przestrzeń internetowa rozwija się na terenie Rzeczpospolitej w błyskawicznym tempie. Pojawiają się nowe serwisy także sklepy internetowe. Nie tak dawno przeciętny polski kupujący wrogo podchodził do okazji robienia zakupów przez Internet. Dziś jest jednak inaczej. Czy zatem uruchomienie swojego butiku internetowego okaże się wyjątkowym sposobem na tworzenie biznesu?
Atmosfera w branży

Ekspertyza eCommerce Poland 2013 sporządzony przez firmę Dotcom River wskazuje, że krajowa platforma handlu via Internet rozbudowuje się w ekspresowym tempie. Raport pokazuje bieżące mody rynkowe dodatkowo sytuację gospodarczą butików i via Internet w Polsce. Już od kilku lat mówi się o rozbudowywaniu rynku internetowego, który rozrasta się o około 2030 proc. co roku. Na dzień dzisiejszy jego wartość wyliczona została na dwadzieścia sześć mld złotych polskich. Co dziennie w Polsce powstaje od kilku do nawet kilkudziesięciu sklepów internetowych. Raport firmy Deloitte pt. „A wave of digital change. Trends and digital Einnowation 2013” wykazał, że w na terenie Rzeczypospolitej założono w 2013 roku blisko piętnaście tysięcy. sklepów internetowych.

Konkurencja w branży jest duża, ale wiedząc, w jaki sposób uruchomić sklep oraz jak go prowadzić w sieci internetowej, ma się okazję odnieść sukces. Bezapelacyjnie większość nowo otwieranych platform sprzedażowych www nie przetrwa 1 roku działalności. Przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że właściciele sklepów internetowych traktują prywatny biznes jako peryferyjny. Nie zajmują się nim w taki sposób, jak powinni, stąd więc nie są w stanie przyciągnąć do niego klientów oraz wypozycjonować go w branży swojej działalności.

Tymczasem, należy sobie uświadomić już na etapie koncepcji biznesu internetowego, że butik internetowy nie powinien być hobbystyczną www internetową. Trzeba się zająć całościowo i poświęcać mu wiele czasu. Prowadząc go jedynie po godzinach pracy etatowej najprawdopodobniej biznes szybko okaże się nieefektowny. Zaleca się także naszykować się na to, iż sklep www nie przyniesie zysków w krótkim czasie.
Od czego zacząć?

W przypadku, gdy poszukujemy konceptu na biznes także stwierdzimy, że chcemy prowadzić sklep internetowy musimy wiedzieć, w jakiej branży będzie on działać. W takiej sytuacji będzie też miało się okazje przeprowadzić stu procentową analizę rynku, skontrolować siłę i obszar oddziaływania innych w branży, pomyśleć nad silnymi oraz słabymi stronami sklepu i szansami i zagrożeniami, jakie zdarzają się na rynku. Badania SWOT czyli możliwości oraz zagrożeń, mocnych oraz słabych stron, da odpowiedź na pytanie, jaką strategię działalności przyjąć, aby maksymalizować własne możliwości rynkowe oraz wzmacniać dobre strony działalności gospodarczych.

Tylko wniosek, iż będziemy dystrybuować w naszym sklepie internetowym rowery, kosmetyki czy sprzęt RTV nie jest wystarczające dla otworzenia świetnie działającego sklepu, z świetnymi perspektywami zysku.

Towar dystrybuowany w shopie powinien zainteresować potencjalnych kupujących. Doskonały towar, którego specyfikacja będzie adekwatna do ceny, będzie świetnym atutem nowo otwieranego sklepu internetowego. Mamy możliwość sprzedawać nawet dokładnie ten sam towar, co inni w sektorze, ale jeśli będziemy w stanie zagwarantować korzystniejszą cenę, prawidłowo go opiszemy oraz w nietypowy sposób zaprezentujemy, mamy okazje zdobyć klientów. Zaletą e-sklepu może stać się niedroga lub bezpłatna wysyłka. Kupującym zależy również i na tym, iżby dystrybuowane asortymenty dostać w jak najszybszym czasie. Powiadamiając nabywców o każdym etapie przygotowania wysyłki – przyjęciu zamówienia, zapakowaniu paczki, nadaniu paczki itp., zdobywamy ich lojalność i zainteresowanie. Im lepszą jakość obsługi klienta będziemy mogli zaoferować, tym w szybszym tempie zdobędziemy stałych nabywców. Kontakt z potencjalnym klientem powinien stać się błyskawiczny także konkretny, tworzący zaufanie. Powinniśmy gwarantować klientom odpowiedzi na nurtujące pytania, w sposób odpowiedni i przejrzysty. Nie należy przy tym zapominać o obsłudze posprzedażowej klienta – serwisie także gwarancji.
Oprogramowanie butiku oraz rejestracja działalności

Sklep internetowy musi mieć ciekawą, ale w miarę prostą grafikę, której nadrzędną osią będą przejrzyste karty artykułów. Powinien on być wyposażony w intuicyjną nawigację, wyszukiwarkę poza tym prosty oraz funkcjonalny formularz kontaktowy lub chat w czasie rzeczywistym z operatorem sprzedaży. Oprogramowanie esklepu trzeba zlecić profesjonalnej agencji, dodatkowo także wtedy, aby nabywamy gotowy system sklepowy lub korzystamy z oprogramowania open source, które jednak i tak musi zostać dostosowane do wymagań konkretnych partnerów biznesowych.

Mając silnik e sklepu oraz jego grafikę, można przystąpić do pozyskiwania dostawców towarów, jakie będą dystrybuowane w sklepie. Doradza się zacząć pracę z hurtowniami czy od razu z wytwórcami, co pozwala na otrzymanie właściwej ceny na towary. Powinno się je wprowadzić do sklepu, przyporządkowując odpowiednim kategoriom również tworząc niepowtarzalne opisy, które w przyszłości pomogą w pozycjonowaniu platformy sprzedażowej pod odpowiednie słowa kluczowe.

Trzeba również zawrzeć umowy z operatorami pocztowymi, którzy będą dostarczać nasze przesyłki do kontrahentów biznesowych. Kwestią formalną jest zarejestrowanie firmy w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wypozycjonowanie oraz reklama sklepu

Rozplanowanie strategii marketingowej dla platformy sprzedażowej jest przydatne w jego efektywnej promocji. W pierwszej kolejności powinno się zadbać o wypozycjonowania www na sprecyzowane słowa kluczowe w wyszukiwarce. Nie powinny frazy być nazbyt ogólnikowe, np. perfumy, telewizory, albo ubranka dla dzieci, bo ciężko je wypromować oraz otrzymać spodziewane rezultaty w krótkim czasie. Lepiej w pierwszej kolejności pozycjonować frazy bardziej szczegółowe albo lokalne, gdy chcemy prowadzić działalność również w postaci tradycyjnej sprzedaży.

Koszty działań marketingowych powinny stanowić integralny element kosztorysu całego przedsięwzięcia biznesowego. W sytuacji, gdy za pomocą prac marketingowych, zwłaszcza w Internecie, nie będziemy w stanie przyciągnąć do siebie klientów, okażą się one nieefektowne oraz sklep upadnie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *